JE PRESTEERT VEEL BETER ALS JE IN BALANS BENT

Onlangs schreef ik in mijn blog dat de middagpauzewandeling door veel medewerkers en leidinggevenden onderschat wordt. Een van de positieve redenen om te wandelen in de middagpauze is dat de medewerker op die manier even helemaal los komt van het werk en volledig kan afschakelen.  Daardoor komt de medewerker weer in balans en werkt een middagpauzewandeling preventief om overbelasting te voorkomen.

 

Er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden om af te schakelen. Het is erg belangrijk om, op een manier die het beste bij jou past, tijd voor jezelf vrij te maken. Soms door het gewoonweg in te plannen.

 

Zelf wandel ik graag in de natuur maar mag ik ook graag hardlopen en muziek maken. Ook deze vormen van ontspanning dragen voor mij bij tot afschakelen en mijn hoofd leegmaken.

Tijdens het wandelen en hardlopen geniet ik van de omgeving en de natuur met al haar ontspannende geluiden. Persoonlijk ben ik dan ook geen voorstander om met koptelefoon of oortjes in het bos of over de heide te rennen enkel en alleen omdat ik dan al die natuurgeluiden mis en die zijn zo prachtig.

 

Mijn andere passie is muziek maken bij de harmonie. Bij zeer hoge uitzondering mis ik de repetitie avond. Deze ontspannende muziekavond met sociale contacten is echt MIJN avond in de week.

 

Gedurende  de dag ben ik thuis vaak druk bezig met voorbereidingen voor mijn praktijk of mijn studie. Tussendoor gun ik mezelf pauze in de vorm van een kopje thee of door lekker muziek te maken. Dit is ter voorbereiding op de repetitie avond én de naderende concoursen waar we als harmonie aan gaan deelnemen.  Door juist heel bewust te kiezen voor zo’n pauzemoment, zorg ik ervoor dat ook ik los kom van alle dingen waar ik mee bezig ben.

 

Zelfs als coach sluipt het gevaar er in om bezig te blijven en de lat hoog te leggen voor mezelf. Omdat ik bewust bezig ben met het thema overbelasting creëer ik dus heel bewust rustmomenten in gedurende de dag en zal ik ook minimaal één keer per week een kruis in mijn agenda zetten waar ik niks plan: geen werk, géén voorbereiding voor mijn praktijk, géén studie, géén overleg met vakgenoten; enkel en alleen vrije tijd en ontspanning!

 

Zoals gezegd kan voor iedereen een andere vorm van ontspanning gelden:

  • sporten,

  • lezen,

  • muziek luisteren of muziek maken,

  • sociale contacten,

  • dagje sauna

  • de natuur in

Alles is goed, zolang je er  maar voor waakt dat naast alle inspanning er ook zeker tijd is voor ontspanning. Je voelt zelf het beste wat bij je past en waar je balans ligt.

 

 

Ontspanning is belangrijk. Je houdt het hierdoor veel langer vol om te presteren als je goed in balans bent

 

 

Yolande Derix

4 reacties op JE PRESTEERT VEEL BETER ALS JE IN BALANS BENT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com