NOODKREET VAN EEN LEIDINGGEVENDE


Noodkreet van een leidinggevendeEen aantal weken geleden werd ik gebeld door een leidinggevende van een organisatie met een noodkreet: ” Yolande, kun jij me helpen? Op mijn afdeling werkt een collega waar het niet zo goed mee gaat. Hij heeft een fulltime baan en daarnaast thuis mantelzorgtaken voor zijn vrouw. Die combinatie wordt nu erg belastend voor hem en ik vrees, als we nú niets doen, hij zich op korte termijn ziek gaat melden.

Juist nu we allerlei veranderingen binnen het bedrijf doormaken en ik alle mensen kei hard nodig heb.  Los van het feit dat het een super collega is die altijd voor ons klaar staat. Ik gun hem zijn balans en energie terug te krijgen in zijn leven.

Yolande, wat kun jij in deze situatie voor ons doen?”

 

Verschillende belangen

Het werd me tijdens het gesprek al snel duidelijk dat de belangen van de leidinggevende anders zijn dan de belangen van de mantelzorgende medewerker.

  • De leidinggevende wil verzuim(kosten) voorkomen en zorgen dat zijn planning op orde blijft waardoor de interne veranderingen van het bedrijf voorspoedig kunnen verlopen. De verandering doorvoeren met minder mensen of met nieuwe, externe mensen verhoogt de werkdruk van het vaste team. Dat wil de leidinggevende voorkomen.

  • De medewerker die thuis mantelzorgtaken uitvoert, wil overzicht, balans en energie terug in zijn leven. Op die manier kan hij de mantelzorgtaken op een veel prettigere en liefdevollere manier uitvoeren. Blijft zijn draagkracht in balans waardoor hij de taken ook langer kan uitvoeren zonder dat zijn accu leegraakt. Zijn humeur is voor zijn hele omgeving veel prettiger waardoor hij weer de oude, enthousiaste kerel wordt van voorheen.  Doordat hij beter zijn zijn vel zit kan hij ook de werkzaamheden (en de veranderingen) binnen het bedrijf veel beter uitvoeren. Wat hem weer de waardevolle aanwinst voor het team maakt.

Terug naar de leidinggevende. Hij voelt zich wat angstig en onzeker nu hij een naderend verzuim aan voelt komen bij een van zijn beste medewerkers. Dit zou consequenties voor de rest van het team kunnen hebben. Want als een goede, betrouwbare spil uitvalt, kan dat een domino effect op de rest hebben. Ook voelt hij de hete adem van zijn manager in zijn nek als hij denkt aan alles wat er binnen het bedrijf staat te gebeuren. Hij wil af van zijn slapeloze nachten hoe hij de planning en vernieuwing rond moet krijgen als deze sterke medewerker uit zou vallen. (Over zijn gesnauw en gevit nog maar te zwijgen.. ..)

De medewerker daarentegen is mat, dor en doodmoe. De donkere kringen onder zijn ogen verraden al het werk dat hij verzet (thuis en op het werk) naast alle zorgen die hij heeft over zijn lieve maar o zo zieke vrouw. Ook krijgt hij  last van een kort lontje en reageert fel en bits als mensen hem iets vragen of zeggen. Hij eet slecht en gaat steeds minder vaak naar vrienden en feestjes waardoor zijn sociale kringetje steeds kleiner wordt.

Persoonlijke coaching

Het was goed dat de leidinggevende mij heeft gebeld.  Want als de medewerker zijn overzicht, balans en energie terug heeft door persoonlijke coaching vanuit de Mantelcoach, is zowel het probleem voor deze medewerker maar ook voor de leidinggevende opgelost.

De persoonlijke coaching met de medewerker heeft laats gevonden waardoor deze medewerker zijn energie, balans en overzicht heeft hervonden.

De zorgen om zijn zieke vrouw kan ik niet verminderen. Maar nu hij weer meer balans en energie heeft, glimmen zijn ogen weer, loopt hij met een rechte, zelfverzekerde houding en is zijn humeur veel beter. Én hebben we een verzuim kunnen voorkomen!

Herkent u deze signalen ook binnen uw team, bij een van uw medewerkers of collega’s en wilt u verzuim voorkomen? Neem dan contact met me op via

www.demantelcoach.nl of info@demantelcoach.nl

Yolande Derix

De Mantelcoach   Noodkreet van een leidinggevende

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com