HOE KUNT U UW MANTELZORGENDE MEDEWERKER HELPEN MET PROBLEMEN IN DE PRIVÉSITUATIE?

Hoe kunt u uw mantelzorgende medewerker helpen met problemen in de privesituatie?De mantelzorgende medewerker heeft naast de betaalde baan binnen het bedrijf nóg een baan; een mantelzorgbaan in de thuissituatie.

Daardoor is een mantelzorgende medewerker continu, bijna 24/7 in actie en ligt overbelasting op de loer.

 

De energie stroomt weg. De kans op herstel is minimaal waardoor uw medewerker niet met volle aandacht op het werk is.

 

Als op de werkvloer fouten ontstaan, kan uw mantelzorgende medewerker in een negatieve vicieuze cirkel terecht komen:

  • Hij maakt een fout

  • Collega’s gaan zich irriteren

  • Leidinggevende geeft een negatieve beoordeling

  • Mantelzorgende medewerker wil nog beter zijn best doen wat extra energie kost. Die extra energie heeft hij echter niet.

 

Als de spreekwoordelijke emmer overloopt, óf in de thuissituatie óf op het werk, zal uw medewerker zich afmelden en in een verzuimtraject terecht komen.

Afhankelijk van de manier waarop op het verzuim gereageerd wordt vanuit het bedrijf, wel of niet met interesse en empathie, maakt of uw medewerker kortere of langere tijd uit het arbeidsproces blijft.

 

Als uw management begrip toont voor deze keihard werkende kanjer, zich inleeft in de dubbele diensten die deze persoon draait en de bergen werk die verzet worden, maakt dat de mantelzorgende medewerker zich begrepen voelt, zich gesteund voelt en het idee heeft er niet alleen voor te staan.

 

Want deze zorgkanjer wil vooral loyaal zijn aan het werk.

Juist het werk geeft positieve afleiding, vergroot de sociale wereld, geeft het gevoel van nóg meer toegevoegde waarde te zijn dan “alleen” te zorgen voor de thuissituatie én zorgt voor financiële zekerheid in de vorm van salaris.

De zorgkosten thuis zijn vaak al zo hoog dat de mantelzorgende medewerker zich er geen financiële problemen bij kan permitteren.

 

Als een mantelzorgende medewerker met respect en aandacht begeleid wordt binnen de organisatie, is deze medewerker juist van grote toegevoegde waarde.

Mantelzorgende medewerkers beschikken over kwaliteiten die bijdragen aan de groei van de organisatie zoals:

  • Loyaliteit

  • Creativiteit

  • Flexibiliteit

  • Inlevingsvermogen

  • Sociaal

  • Collegialiteit

  • Harde werker

Het respect en aandacht kan geboden worden in relatief kleine investeringen:

  • Een sociaal praatje: ”Hoe gaat het met jou? en Hoe gaat het thuis?”

  • Uw medewerker uitnodigen tot een open gesprek met de collega’s van het team zodat deze op de hoogte zijn van de thuissituatie. Op die manier kunnen collega’s begrip opbrengen voor een eventuele fout. Ook zijn ze bereid bij te springen als de thuissituatie hier om vraagt.

  • Bespreek de werktijden van uw mantelzorgende medewerker. Misschien is hij geholpen met verschoven werktijden. Op die manier creëert u rust in de ochtendzorg waardoor stress vermindert. Uw medewerker komt meer ontspannen op het werk in plaats van een race tegen de klok te voeren. Ook hoeft uw medewerker niet met het zweet op het voorhoofd op het werk te arriveren.

  • Is het mogelijk dat uw medewerker elke week 1 tot 2 uur extra werk en deze opspaart voor momenten dat de thuissituatie hier om vraagt. Op die manier heeft uw medewerker ruimte om bij calamiteiten thuis te zijn zonder verzuim- of verlofuren aan te vragen.

  • Ga in gesprek of alle zorgtaken wel zelf uitgevoerd “moeten” worden. Misschien is het een optie om een netwerk van medezorgers op te zetten om op die manier de zorglast te verdelen. Denk hierbij creatief. Ook vaste ondersteuning in het huishouden, koken, de tuin, boodschappen of financiën behoren tot de mogelijkheden.

Hoe groter het netwerk, des te meer ruimte en rust ontstaat er in het hoofd als het zwaar wordt.Hoe kunt u uw mantelzorgende medewerker helpen met problemen in de privésituatie?

 

Ook het gevoel om er niet alleen voor te staan draagt bij aan een positief gevoel.

Als u hieraan kunt bijdragen, loopt uw medewerker niet vast in een doodlopend straatje zonder een uitweg te zien.

 

Zoals u ziet zijn de investeringen die u voor uw mantelzorgende medewerker doet minimaal, echter het resultaat is gigantisch!

En als u heel eerlijk bent, gunt u uw medewerker toch de mogelijkheid om prettig aan het werk te zijn in een omgeving die het beste bij hem past. Dan kan hij ook doen waar hij heel erg goed in is.

Een mantelzorgende medewerker die goed in zijn vel zit is de meest waardevolle medewerker die u zich kunt wensen!!

 

Als u meer informatie wenst, kunt u vrijblijvend contact met me opnemen voor een kennismakingsgesprek. Vul dan onderstaande velden in en ik neem op korte termijn contact met u op.

 

 

 

Yolande Derix – De Mantelcoach  Mantelzorger, ook jij mag hulp vragen

 

1 reactie op HOE KUNT U UW MANTELZORGENDE MEDEWERKER HELPEN MET PROBLEMEN IN DE PRIVÉSITUATIE?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com