Een mantelzorger leidt het leven van een topsporter, echter zónder herstelmomenten.

Een mantelzorger leidt het leven van een topsporterWellicht krijg je als mantelzorger een duidelijk inzicht als jij je leven vergelijkt met dat van een topsporter. Je leidt namelijk een actief en bewogen leven en levert veel piekmomenten. Piekmomenten in de vorm van lichamelijke actie, maar vergeet zeker de mentale en emotionele momenten niet. Vaak uren en dagen, soms wel weken en maanden aan één stuk.

Hier valt meteen het grote verschil met de topsporter op: een topsporter heeft herstelmomenten en herstelvoeding waardoor het lichaam fysiek en mentaal kan bijtanken en opladen voor de volgende piek.

 

Energie en balans

Ook voor jou als mantelzorger is energie en balans erg belangrijk. Dit is te bereiken door een positieve leefstijl (gezonde voeding en voldoende bewegen). Het meest belangrijke eetmoment van de dag is het ontbijt.

Ik merk dat veel mantelzorgers hun ontbijt overslaan, enerzijds om tijd te winnen voor alle andere activiteiten die door de dag gepland staan ( en zich dus geen tijd gunnen om zelf goed te eten)  en anderzijds om dat ze aangeven geen honger te hebben.

Om de vergelijking bij de topsporter te houden: er geen geen topsporter die aan een wedstrijd begint zónder goed en verantwoord gegeten te hebben. Hoe zou jij als mantelzorger dat dan wel kunnen? Daarnaast is het erg belangrijk om voldoende te drinken gedurende de dag. Voor een volwassenen betekent dat gemiddeld 2,5 tot 3 liter water of thee verdeeld over de dag te drinken. Voldoende drinken, verdeeld over de dag, is belangrijk omdat om lichaam voor een groot gedeelte uit water bestaat. Dit water wordt graag ververst. Door deze hoeveelheid water of thee over de dag te verdelen, krijgt je lichaam de kans om al het bestaande water te verversen waardoor je je lichaam ook meteen van binnenuit reinigt en alle afvalstoffen verwijderd.  Een matelzorger leidt het leven van een topsporter

Voeding

Maar terug naar de voeding. Naast een verantwoord en gezond ontbijt is het ook raadzaam om een aantal kleine “break-momenten” in je voedingsschema in te passen met een stuk fruit, een cracker met beleg of een kommetje yoghurt/ kwark met fruit. Hierdoor voorkom je dat je tussendoor trek krijgt in iets wat veel suikers of vet bevat. En dus loze energie die weer zorgt voor nieuwe trek in een snack met veel suiker en vet. Voor de lunch en avondeten is het ook raadzaam dat die alle bestanddelen van De Schijf van Vijf bevatten waardoor ook de trek tussendoor verminderd.

Fitter, energieker, beter gehumeurd en beter in je vel.

Gezonde voeding kan voor zo’n 80% ervoor zorgen dat jij je fitter, energieker, beter gehumeurd en beter in je vel voelt. Deze 80 % heb jij in de hand door bewust met je voeding en vochtinname om te gaan.

Bewegen

De resterende 20% winst kun je bereiken door minimaal een half uur per dag te bewegen. Bewegen in de vorm dat je hartslag iets toeneemt en waarbij je licht transpireert is al voldoende. Neem vaker de trap in plaats van de lift, een half uurtje flink door wandelen of fietsen zorgt voor de beweging die nodig is om de laatste 20% te bereiken. Hiervoor hoef je dus zeker geen topsporter te zijn!

Een mantelzorger leidt het leven van een topsporter

Ondersteuning

Als jij graag ondersteuning wil om die 80% gezonde voeding en 20% beweging te bereiken, neem dan contact met me op. Want zeg nou eens eerlijk:” Wil jij ook niet fitter, energieker, beter gehumeurd en lekker in je vel zitten?” Want juist dan ervaar je de energie en balans die broodnodig is om de mantelzorgtaken op een warme en liefdevolle manier te blijven uitvoeren voor jouw naaste.

Yolande Derix –  De Mantelcoach   Een mantelzorger leidt het leven van een topsporter

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com