6 Waardevolle tips voor (werkende) mantelzorgers voor meer balans en energie.

Onlangs was ik gastspreker op een mantelzorgavond van een zorgboerderij.  Deze zorgboerderij ligt in Noord Limburg en is landelijk gelegen. Het biedt overdag letterlijk en figuurlijk ruimte en invulling aan gasten die er een waardevolle dagbesteding hebben.

 

Tijdens de presentatie waren gasten, vele mantelzorgers en medewerkers van de zorgboerderij aanwezig.

Naar aanleiding van deze presentatie heb ik 24 mantelzorgtips geschreven. 24 waardevolle tips voor elke (werkende) mantelzorger om meer balans en energie in het leven te houden.

 

Mijn naam is Yolande Derix – De Mantelcoach

6 waardevolle tips voor mantelzorgers

In dit blog wil ik graag de eerste 6 van deze waardevolle tips met je delen:

 

  1. Zorg dat je zoveel mogelijk van de ziekte van je naaste aan de weet komt.

Kennis van ziekte en haar gevolgen kan de draagkracht vergroten. Het maakt dat je doorgaans gemakkelijker bepaalde vreemde gedragingen beter kunt begrijpen en accepteren.

De persoon die je verzorgt kan gefrustreerd raken en dit op jou afreageren. Als dat gebeurt, bedenk dan dat degene er ook niet voor gekozen heeft om van jou afhankelijk te zijn. Het is een noodzaak en dat frustreert hem/haar.

  1. Geef jezelf regelmatig een schouderklopje.

Mantelzorgers krijgen (helaas!) vaak weinig schouderklopjes of complimentn van anderen. Men vindt het vanzelfsprekend dat je altijd zorgt. Het is daarom belangrijk dat je jezelf er regelmatig een geeft. Een schouderklopje werkt verkwikkend en geeft je energie. Oók als je het jezelf geeft.

Je werkt zo hard maar hoe vaak denk je aan alle goede dingen die je doet; de troost, de zorg, de liefde en het respect dat je de naaste geeft? Je raakt snel verstrikt in de routine en je vergeet het. Probeer er dus ook aan te denken dat je trots mag zijn op alles wat je doet. Soms is het nodig hier even aan herinnerd te worden.

  1. Probeer de ander te accepteren zoals hij/zij is.

Ziekte van een partner of naaste brengt vaak veranderingen met zich mee. Als je de naaste accepteert zoals hij is en niet proberen te boetseren naar je eigen ideaal, dan krijg je lucht.

  1. Vergeef jezelf je fouten

Iedereen die een naaste verzorgt, schiet af en toe eens uit de slof, is wel eens harteloos, humeurig, verliest het geduld of is jaloers op anderen die niet zoveel hoeven te zorgen. Voel je daar niet schuldig over.

  1. Maak jezelf niet onmisbaar.

Sommige mantelzorgers hebben het gevoel 24 uur per dag onmisbaar te zijn. Deze bezorgdheid en dit verantwoordelijkheidsgevoel kunnen op den duur tot over bescherming leiden en juist knellend gaan werken (voor beide partijen). Om te voorkomen dat je elkaars gevangenen wordt, is het voor beide partijen beter dat de zorg af en toe door iemand anders wordt overgenomen.

Neem je naaste serieus maar overdrijf de aandacht niet. Betrek, als dat nodig is, ook anderen bij de zorg. Denk daarbij aan het vragen van ondersteuning van familie, vrienden maar ook een vrijwilliger of dagopvang behoort tot de mogelijkheden. Je hebt dan even rust en krijgt tijd om de eigen accu een beetje bij te laden.

  1. Let op signalen van spanning en neem deze serieus

Zorgen voor een naaste kan zowel geestelijk als lichamelijk erg belastend zijn. Neem je signalen serieus, want gespannenheid wordt op den duur overspannenheid en vermoeidheid wordt dan oververmoeidheid.

Signalen kunnen zijn: Slecht slapen, piekeren, kort lontje en humeurig, gejaagd, gespannen, labiel ( huilen), meer eten, alcohol of roken, minder sociale contacten.

Zodra je merkt dat je het zorgen voor je naaste als zwaarder gaat ervaren is al het moment om contact op te nemen met De Mantelcoach. Door tijdig om ondersteuning te vragen en daarmee te voorkomen dat je volledig uit balans en energie raakt, kun je veel narigheid voorkomen. Door coaching zorg je er zelf voor dat je veel liefdevoller, met meer plezier, efficiënter en langer kunt zorgen voor je naaste in de thuissituatie.

Het is echter nooit te laat om ondersteuning te vragen, dus ook als er al signalen ontstaan zijn dat het zorgen als zwaarder wordt ervaren, is coaching nog steeds waardevol en een verrijking voor de onderlinge band.

 

 

 

In het volgende blog zal ik weer 6 tips met je delen. Mocht je niet zo lang willen wachten en liever alle 24 tips in één document ontvangen? Laat dan je naam en mailadres achter. Ik zal je dan binnen één dag het document toesturen.

Yolande Derix  6 waardevolle tips voor mantelzorgers

De Mantelcoach

 

1 reactie op 6 Waardevolle tips voor (werkende) mantelzorgers voor meer balans en energie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com