6 Waardevolle tips voor (werkende) mantelzorgers – deel 2

 

In mijn vorige blog heb ik aangegeven dat ik onlangs gastspreker was op een mantelzorgavond van een zorgboerderij. Dát was een super leuke ervaring. Temeer omdat ik merkte dat zowel ik maar ook de medewerkers van de zorgboerderij er alles aan gedaan hadden om de avond te laten slagen. De medewerksters én vrijwilligsters hadden de ruimte gezellig ingedeeld zodat iedereen me goed kon zien en kon horen. Iemand had zelfs overheerlijke cake gebakken; het rook superlekker bij binnenkomst. Allemaal ingrediënten om de avond voor alle aanwezigen te laten slagen.

Al snel bleek dat de opkomst groter was dan vooraf was ingeschat, maar door flexibel en creatief te denken was het al snel geen probleem meer.

Dit zegt iets over de manier van werken met elkaar en voor de gasten/cliënten. Iedereen wordt als MENS gezien en niet als “nummer”. Maatwerk leveren en nét iets meer doen dan wordt verwacht; dan ben je onderscheidend bezig ten opzichte van de anderen. Chapeau dames!

6 waardevolle tips deel 2

In dit blog maak ik tip 7 – 12 bekend. Weer zes waardevolle tips voor (werkende) mantelzorgers.

Ook ik  zie iedereen als MENS; een mens met eigen, persoonlijke vragen en behoeften. Een vraag of worsteling waarvan jij als mantelzorger jezelf misschien afvraagt: ”Kan ik dat wel zeggen?  Mag ik dat wel delen met een ander?”  Nou, ik kijk nergens van op en heb ook geen oordeel over een vraag of opmerking.

Graag ga ik het gesprek met je aan om te kijken waar jouw vragen en behoeften liggen. En de ontdekking aan te gaan wat er voor nodig is waardoor je je balans en energie weer terugkrijgt zodat je de mantelzorgtaken weer kunt uitvoeren op de manier waarop je dat voor ogen had. En dan bedoel ik:

  • liefdevol

  • met geduld

  • vrolijk

  • energiek

  • tijd voor jezelf

  • zonder gepieker

  • zonde slaapgebrek

  • zonder kort lontje

  1. Leef zoveel mogelijk bij de dag.

Blijf niet hangen in het verleden en verspil geen energie aan datgene wat er in de toekomst mogelijk kan gebeuren. Leef bij de dag en probeer zo weinig mogelijk zorgen te maken over de dag van morgen.

  1. Beloof nooit dat je tot de dood voor je naaste zult zorgen.

Het enige dat je je naaste menselijkerwijs kunt beloven, is dat je je best zult doen. Je kunt immers niet in de toekomst kijken. Geef ook je gevoel de ruimte. Je kunt heel veel van iemand houden en toch een keertje boos of teleurgesteld zijn.

  1. Geef niet toe aan piekeren.

Piekeren is de grootste energievreter die er is. Het lost niks op. Het is door onderzoek ook bewezen dat de zaken waar je in gedachte steeds mee bezig bent, je onderbewustzijn ook aantrekt. Met piekeren en negatieve gedachten houdt je gedeeltelijk dus zelf de negativiteit mee in stand. Ben bewust bezig met positieve gedachten zodat je de negatieve spiraal omdraait. Je zult merken dat door de positieve gedachten je het leven én het zorgen voor de zorgvrager als anders (lees positiever) zal zien.

  1. Maak elke dag even tijd vrij voor jezelf en ga iets leuks doen.

De boog kan niet altijd gespannen staan. Daarom is het belangrijk om elke dag enige tijd voor jezelf te reserveren. Zorg dat je toekomt aan dingen voor jezelf, alleen of met anderen. Kom ook op voor jezelf en voel je niet schuldig als je iets voor jezelf doet of voor jezelf kiest. Probeer jezelf elke dag heel even te verwennen. Bepaal elke dag een tijdstip waarop je even gaat ontspannen- hier kun je naar uitkijken-. Dit kan een lekker koekje bij de koffie, een heerlijk glas wijn in de avond of een uitgebreid, warm bad  zijn. Wat het ook is, maak een plan, hou je er aan en geniet ervan!

Verwaarloos ook je hobby niet. De wekelijkse gang naar de muziek, sportschool, creatieve middag, wandeling zorgt ervoor dat je onder de mensen blijft en je wereldje niet steeds kleiner gaat worden.

  1. Concentreer je op problemen waar iets aan te doen is.

Het leven is nu eenmaal niet altijd eerlijk. Verdriet hebben mag, zelfmedelijden ook, maar het helpt niet als je alsmaar blijft klagen over je lot. Als zich een probleem voordoet, vraag je dan af of je het kunt oplossen. Zo ja, doe dan alles wat in je vermogen ligt om het op te lossen. (Zelf of door een ander) Is het probleem niet op te lossen, blijf er in gedachte niet mee bezig; het kost heel veel energie die je niks oplevert. Probeer juist je energie te besteden aan positieve zaken zoals je zorgvrager, je zelf of aan leuke dingen. Daar krijg je ook weer nieuwe energie van!

  1. Streef niet naar perfectie.

Niemand is perfect, ook jij niet. Probeer daarom soms wat “gemakkelijker” te leven, bijvoorbeeld door het stofzuigen eens een dag over te slaan of af en toe een maaltijd voor twee dagen te koken. Je hoeft de dag daarna enkel op te warmen waardoor je een beetje tijd voor jezelf overhoudt.

 

 

 

In het volgende blog zal ik weer 6 tips met je delen. Mocht je niet zo lang willen wachten en liever alle 24 tips in één document ontvangen? Laat dan je naam en email adres achter. Ik zal je dan binnen een dag het document toesturen.

Yolande Derix

De Mantelcoach 6 waardevolle tips deel 2

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com