4 praktische tips om de inzetbaarheid van je medewerkers te verhogen

Elke leidinggevende herkent het wel; signalen bij medewerkers die minder goed in hun vel zitten en waarbij de inzetbaarheid afneemt. Herkenbare signalen als prikkelbaar zijn, futloos, afwezige houding, wallen onder de ogen, stil en teruggetrokken, het werk niet af en onnodige fouten tijdens het werk.

 

Ik wil je graag 4 praktische tips geven om de inzetbaarheid van je medewerkers te verhogen en daarmee ook het verzuim te voorkomen.

 

  1. Als de genoemde signalen merkbaar zijn bij een medewerker en deze gaat niet met jou in gesprek, nodig deze medewerker zelf eens uit voor een gesprek. Dit is het meest waardevolle wat je voor een medewerker kunt betekenen. Interesse tonen en zorgen dat je medewerker zich gehoord voelt. Op deze manier geef je aan dat je de medewerker serieus neemt als mens én als medewerker.

 

2. Tijdens het gesprek zal de medewerker aangeven waardoor de inzetbaarheid op het werk afneemt. Mogelijke oorzaken zijn:

  • Relationele problemen thuis

  • Financiële problemen thuis

  • Problemen die werk gerelateerd zijn

Tijdens het gesprek wordt voor de medewerker en jou duidelijk wat de oorzaak is van de afgenomen inzetbaarheid.Je kun als leidinggevende dan 3 belangrijke vragen stellen:

  • Wat heb je nodig om deze situatie te veranderen?

  • Waarmee kan de organisatie je ondersteunen?

  • Wat ga jij er aan doen?

Op die manier hou je de verantwoordelijkheid ook bij de medewerker zelf!

 

3. Zorg dat je na het gesprek nog een vervolggesprek plant. Dit om te borgen dat de gemaakte afspraken door beide partijen worden nagekomen.

De gedeelde verantwoordelijkheid zal zorgen voor loyaliteit en vertrouwen van de medewerker richting de organisatie. Als de medewerker ervaart dat door interesse en geïnvesteerde tijd van de leidinggevende én door eigen inzet de inzetbaarheid weer toeneemt, is er een WIN-WIN situatie ontstaan.

  • De medewerker voelt zich gehoord en gezien

  • De medewerker heeft vertrouwen en loyaliteit richting de organisatie

  • De leidinggevende heeft weer een medewerker waarbij de inzetbaarheid en productiviteit toeneemt en heeft verzuim kunnen voorkomen.

 

4 tips om de inzetbaarheid te verhogen4. Als Coach Inzetbaarheid ben ik een aanvulling voor de medewerker in het proces van inzicht en langdurige verandering tot stand te brengen. Door middel van testen en vragenlijsten, breng ik de afgenomen inzetbaarheid in beeld en maak het meetbaar. Op die manier ontstaat een praktisch instrument om de positieve voortgang te volgen en te meten. Door middel van persoonlijke coaching analyseren we het probleem tot in de oorsprong. Van daar uit brengen we een mentale verandering in ingeslepen gewoontes. Door ingeslepen en onbewuste gewoontes te veranderen, ontstaat er een lange termijn verandering bij de medewerker waardoor deze in een soortgelijke situatie niet in dezelfde valkuil loopt.

 

 

Herkent u signalen bij uw medewerker(s) die leiden tot afgenomen inzetbaarheid en wilt u verzuim voorkomen? Neem dan contact met me op via www.demantelcoach.nl of info@demantelcoach.nl

 

 

Yolande Derix

De Mantelcoach  4 tips om inzetbaarheid te verhogen

 

4 tips om inzetbaarheid te verhogen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com