Tel tot tien!

Iedereen zal het herkennen: continu maar doorhollen, jezelf geen tijd gunnen en alsmaar doorgaan. De huidige maatschappij geeft weinig ruimte voor rust momenten en een mogelijkheid om je accu op te laden. Echter is het algemeen bekend dat rust wél noodzakelijk is.

 

Je lichaam zendt signalen uit als de batterij langzaam leeg begint te raken:

  • Kort lontje, geïrriteerd

  • Slecht(er) slapen

  • Futloos

  • Ongezond(er) eten

  • Behoefte naar roken, alcohol, gamen of gokken neemt toe

  • Terugtrekken uit sociale leven

  • Vermoeid

  • Wallen onder de ogen en bleek gezicht

 

Helaas is het vaak zo, ondanks de duidelijke signalen, dat er alsnog wordt doorgejakkerd. Dit moet en dat moet nog. Even nog dit en och ja, dat is ook nog zo gedaan.. .. Kortom , alle signalen worden genegeerd. Als je er maar geen aandacht aan schenkt, is het er ook niet.

Helaas werkt deze struisvogelpolitiek niet. Door roofbouw te blijven plegen, put je jezelf steeds verder uit totdat je:

  • Overspannen raakt

  • Burned out bent

  • Depressief raakt.

 

Is dat wat je wilt? Nee toch?

 

Het gevoel van steeds maar moeten en in de AAN-stand staan is letterlijk en figuurlijk dodelijk vermoeiend. Het gevoel van achter de feiten aan hollen of achter je eigen staart aan rennen voelt verre van prettig.

 

Dat kan ook anders!

Hoe? Door elke dag tot 10 te tellen.

 

Graag vertel ik je een 10-stappenplan wat je dagelijks kunt doorlopen om rust voor jezelf in te bouwen. Als je tot 10 kunt tellen, is dit een geweldige mogelijkheid om dagelijks je batterij op te laden.

  1. 1uur per dag bewegen.

Neem naast je dagelijkse beweging eens vaker de trap of de fiets. Maak een heerlijke wandeling na het eten, ren een blokje om of ga je heerlijk in het zweet werken in de sportschool.

  1. Drink minimaal 2 liter water per dag.

Ons lichaam bestaat voor een groot gedeelte uit water. Om goed te kunnen functioneren, is het belangrijk om dit water voldoende aan te vullen.

  1. Neem een paar keer per dag 3 diepe zuchten.

Op die manier worden ook de onderste puntjes van je longen voorzien van verse lucht. Dat voelt letterlijk als een opluchting.

  1. Neem 4 keer per dag een korte time out.

Een roker staat een paar keer per dag even buiten. Waarom zou je dat als niet roker niet doen? Even een teug frisse lucht geeft nieuwe energie.

  1. Eet 5 kleine maaltijden per dag.

Op die manier blijft je energielevel en je bloedsuikerspiegel veel beter op peil. Hierdoor voorkom je ook de 4-uur dip en het “snaai gedrag” rond dat tijdstip.

  1. Sta om 6 uur op.

De morgenstond heeft goud in de mond. Wetenschappers onderschrijven dat deze pro actieve houding leidt tot meer effectiviteit en productiviteit gedurende de dag.

  1. Lach elke dag 7 minuten.

Lachen is gezond. Het geeft je immuunsysteem een boost, zorgt voor positieve hormonen in je lijf, werkt als een natuurlijke pijnstiller én vermindert de gevolgen van stress

  1. 8 uur rust per etmaal.

8 uur is een richtlijn om de dag te verdelen in acht uur werken, acht uur ontspannen en spel en acht uur rust en slaap.

  1. Na 9 uur ’s avonds de agenda dicht.

Om te kunnen afbouwen van alle hectiek van de dag is het raadzaam om een overgang in te lassen van activiteit naar rust. Gebruik die tijd voor leuke dingen als lezen, muziek luisteren of vrijen.

  1. Noem voor het slapen gaan 10 dingen waar je die dag dankbaar voor bent.

Hoe zwaar of moeilijk je dag ook was, er zijn altijd wel lichtpuntjes te noemen. (Soms moet je leren om je daarvan bewust te worden!) Door deze 10 dingen te benoemen, beëindig je de dag met positieve energie. Dit zorgt voor een meer ontspannen slaap en je staat in de ochtend positiever op. (Het positieve hormoon dat in je lichaam vrijkomt door de 10 dankbare dingen te benoemen, bevindt zich in de ochtend nog steeds in je lichaam. Je begint de volgende dag alweer goed!)

 

 

Met deze 10 tips bouw je op diverse momenten op de dag een rustmoment voor jezelf in. Allemaal kleine bijtank-momentjes waardoor je batterij weer kan opladen.

Je voelt je enegieker, productiever en meer ontspannen en je kunt de hele wereld aan!

Geef het een kans en probeer het 11 dagen en bemerk het verschil.

Je zult merken dat je :

–  inzetbaarheid op het werk toeneemt

–  een veel leukere partner/ouder bent

–  het gevoel hebt dat je leeft in plaats van geleefd te worden.

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je meer tips of ideeën? Neem dan contact met me op via

www.demantelcoach.nl of info@demantelcoach.nl

 

Yolande Derix

De Mantelcoach  Tel tot tien

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com